ceny transferowe doradztwo

Księgowy i jego zadania

ceny transferowe doradztwo Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy.

W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów.

Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.

Księgowość w firmie

Jak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo.
Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne. W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje.
Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie.
Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.

Kto w firmie kontroluje dokumenty księgowe?

Prowadzenie finansów w firmie zazwyczaj powierzamy specjalistom znającym się na księgowości i rachunkach.
Ale samo dokonywanie rozliczeń i operacji finansowych w firmie nie wystarcza. Niezbędne jest także kontrolowanie, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi.
Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową.

W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych.

Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.
.