Mechanika pojazdowa i jej ciemne stron

oces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie t

Mechanika pojazdowa i jej ciemne stron Należy znaleźć dobrego mechanika, gdyż to jedyna droga, by zreperować nasze auto szybko i rzetelnie. Jak wybrać warsztat i na co zwracać uwagę?

Proces docierania

Docieranie ? proces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie tych nierówności. W efekcie samochód w pierwszym okresie eksploatacji może mieć gorsze osiągi. Proces docierania jest zależny od technologii produkcji i dlatego w przypadku każdego modelu przebiega odmiennie. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Może się okazać konieczna wcześniejsza wymiana niektórych płynów (np. oleju silnikowego), aby usunąć powstające w procesie docierania drobiny, które mogą uszkodzić powierzchnie mechanizmów.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Docieranie_(motoryzacja)


Stare auto w serwisie

Przy samochodach ze starszego rocznika nie zawsze opłaca się je serwisować. Czasami te koszty przerosną wartość auta.

Właściciele starszych aut mogą pewnie coś w temacie powiedzieć, ponieważ pewnie nie raz stawali przed wyborem: albo duże koszty, albo naprawa po taniości. Niestety w przypadku napraw po kosztach pewnie i tak niebawem ponownie wylądujemy w serwisie. W takim przypadku najlepiej zrobić sobie kalkulacje kosztów i zdecydować czy w ogóle opłaca się staruszka naprawiać.


Starszy rocznik i jego naprawa

Prawie każdy właściciel pojazdu mechanicznego był kiedyś w warsztacie, nie ważne czy z dużą czy małą usterką. Wydaje się, że największy problem jest ze starymi autami, jak miałem np. ja. Posiadałem starego Fiata UNO, którego naprawy pochłonęły łącznie trzykrotność wartości tego auta, a i tak jeszcze dużo trzeba by w niego zainwestować. Rozrząd, skrzynia biegów, silnik, w sumie każda ruchoma i nieruchoma część auta była do wymiany lub naprawy.

Sporo warsztatów później stwierdziłem, że przy takim obrocie spraw zbankrutuję zanim doprowadzę to auto to ładu. Sporo warsztatów, twierdząc, że dokonało naprawy, nawet nie kiwnęli palcem. Inni wymieniali stare części na jeszcze starsze i używane komponenty, przez które auto działało jeszcze gorzej niż przed naprawą. Ogólnie tragedia na czerech kołach. Auto ostatecznie wylądowało na złomie.